アフターアップル
分類別検索 | 野外彫刻 |
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所蔵者 | 所蔵外 |
資料名(日本語) | アフターアップル |
Document Name | The after apple |
作者 | 石上 和弘 ISHIGAMI Kazuhiro |
制作年 | 2017 |
設置場所 | |
材質 | 木材・鉄・土・植物・塗料 |
サイズ | 240x280x280 |
重量 | 1700kg |
出展 | 第27回UBEビエンナーレ(現代日本彫刻展) 島根県吉賀町賞 市民賞(緑と花と彫刻の博物館賞) |
作家のことば | |
作品解説 | りんごの芯の彫刻は、食べられてしまった後の姿として心もとなく映るかもしれないが、芯の周りのなくなった部分のエネルギーは、食べた私たちの一部になっている、と見ることもできる。食べる行為は空間を作ることを目的としないが、その跡は、生に転換した証であり、充実した空間とも言えるだろう。ここでは、その削がれた空間の構築(彫刻の作り方)に、建築的な方法を用いてみる。食べ終えた芯を柱にし、内部は板を張って、床から柱そして天井を一体として作る。結果、丸まった緑側のような開放的な空間が現れ、そこは人が寛ぐ場所ともなる。芯の内側は地面と繋がっていて、屋根に降った雨を集めて植物が育つ。 A sculpture of the core of an apple might look a little sad as it is a figure of an eaten thing. However, it is possible to think that the lost energy around the core became a part of us who ate this apple. The act of eating does not intend to create a space, but a mark of it is a proof of conversion to life, and could be a fulfilled space as well. With this sculpture, I use architectural method to construct this shaved space (to make sculpture). Setting the core as a pillar, I panel the inside and create the entire space - from the floor to the pillar and the ceiling - as one space. As a result, there emerges an open space like a curved loggia, and it functions as a relaxing space for people as well. Inside the pillar is connected to the ground, gathering the rainwater and it helps the vegetation in Ube to grow. |
資料ID | 23368 |
旧番号 |