The Age of Stone and Wind

分類別検索野外彫刻
所蔵者宇部市
資料名(日本語)The Age of Stone and Wind
Document NameThe Age of Stone and Wind
作者門脇 おさむ KADOWAKI Osamu
制作年1997
設置場所恩田運動公園(2025年3月末まで工事現のため見ることができません。)
材質石(花崗岩)
サイズ540cm×590cm×130cm
重量45000kg
出展第17回現代日本彫刻展、神戸須磨離宮公園賞
作家のことば
作品解説【作者コメント】自然は緑に代表される事が多いのですが、まだ緑がなく、石の上に風が煌めいている地球はどんなだったろう、もしくは、未来の事としてどんなだろう、と考えながら制作しました。
かざぐるまは、風が強い時には全部回りますが、風速2m程度で、正面から風をうけたものから回り始めます。
地球を大事にする気持ちを込めて未来の子供たちに贈りたいと思います。
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45トンの一塊の巨石を2つに分断、まるで自然に割れて転がったかのように展示する。巨石の周囲には9つの「石の風車」を配置、吹き抜けていく風を視覚化している。巨石の迫力を提示する、精緻につくられた石の風車。ベアリングを用い、4方向の重量を完全に均等に仕上げたため、わずかな風にも反応して回り始める。巨石(自然)と風車(人工)とがコントラストを描き、巨石により「自然らしさ」が演出される。はるかな時間をかけて形成される石。それはめまぐるしく変化していく現代文明と対極に位置し、現在を見守るように立っている。あえて表面をほとんどど加工しない(完成形を与えない)ことで、作品は風化しながらも変わらぬメッセージを発していく。作品は過去-現在-未来の悠久の中に存在し続ける。石の風車のモチーフは、作者が子供のころ、夜店で売っていた風車。その上で作者は、この作品を「地球を大事にする気持ちを込めて未来の子供たちに贈りたい」と言う。太古から吹き続ける風を視覚化すること、そこには現在までと同様、はるか未来にも人間の営みがあり続けることが希求されている。

In the sculpture, a 45t block of megalith is split into two pieces and displayed as if the rock was naturally broken and fell on the ground. Nine “stone windmills” are placed around the rock to visualize the traveling wind. The elaborately designed windmills, accentuating the powerful presence of the megalith, use bearings to gain perfect evenness in all four directions and are thus able to start rotating even in the faintest breeze. The contrast of natural stones and the artificial windmills stands out, while the megalith generates the atmosphere of “naturalness”. Stones, taking an eternity to form, stand as an antithesis of the ever-changing contemporary civilization and quietly watch us. The deliberately untouched (unfinished) surface allows the work to weather while continuing to send out the constant message. The work will continue to exist in the eternity, from the past and the present, and to the future. The “stone windmill” motif derives from the windmills sold in the night market when the sculptor was a child. He wants to “present this work as a gift to the children of the future with a promise of protecting the earth.” By visualizing the wind, existing since the dawn of the earth, the work represents the desire that civilization continues to exist in the far future just like the present.
資料ID21585
旧番号151

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