重力空間-赤
分類別検索 | 野外彫刻 |
---|---|
所蔵者 | 宇部市 |
資料名(日本語) | 重力空間-赤 |
Document Name | Gravity Space - Red |
作者 | 内田 晴之 UCHIDA Haruyuki |
制作年 | 1997 |
設置場所 | ときわ公園・正面入口 |
材質 | ステンレス、マグネット |
サイズ | 301cm×715cm×715cm |
重量 | 3500kg |
出展 | 第17回現代日本彫刻展 大賞(宇部市賞)Grand Prize (Ube City Prize) |
作家のことば | |
作品解説 | 【作者コメント】この作品は四角柱と円柱、三角柱で構成されている。円柱の一部は切り取られ、その中央に三角柱が乗っている。切り取られた円柱のあとには小石が敷かれ、空間を構成する要素となっている。又内部にはマグネットが取り付けられて、不安定な四角柱を静止させている。 四角柱は風が吹いたりさわったりするとぐらりと動きそして静止する。私にとって動く事は必要であるが十分ではない。静止の状態によって作品は完成する。 ---- ステンレスの箱四つを構成した作品。箱を積み重ねる時には重力を受け、配置に制約が生じるが、それをクリアするため様々な工夫が凝らされる。第一に、作者のトレードマークでもある磁力の使用。箱の内部に磁石を設置し、反発力を用いて、実際には重心のとれていない中空の箱を水平に保つ。台となる四角錐の底面を平行四辺形にして実際より平たく見せて、アンバランスさを強調する。円筒形を暗示する二つのパーツは下方を小さく切り込み、配置も対角からずらし、異様な距離感を生み出している。そして作者がたびたび用いる赤い塗装。芝生や松林など緑色と補色関係の赤は作品の存在を強調する一方で、材質感を喪失させ、作品は重力を失ったようにも感じられる。様々な要因が絡み合って、作品は日常の重力から解放され、空中に浮遊する印象を得る。そして目で「見る」というよりも身体で「感じる」ようなスケールが、周囲をも作品空間に引き込む。鑑賞者は作品の前に立つ時、異空間を体験することになる。 The work features four stainless steel boxes in formation. Because gravity limits the arrangement of boxes when they are stacked up, ingenious ideas are employed to clear these barriers. First, with the sculptor’s signature use of magnetic force, the empty and imbalanced boxes are kept perfectly horizontal by the repulsion force of magnets installed inside the box. The bottom of the quadrangular pyramid that serves as the base is made into a parallelogram to make it look flatter than it actually is and to emphasize the imbalance. The two parts, suggested to form a cylindrical shape, are cut to have smaller bottoms and arranged to avoid diagonal alignment to create a peculiar sense of distance. Above all, the red paint – another signature often employed by the sculptor – accentuates the presence of the artwork against the background green (complementary color of red) of the lawns and pine trees, while the color visually deprives it of material texture and weight. These various factors intertwine and liberate the piece from the gravity of everyday reality, keeping it visually afloat. The scale of the work makes us “feel” it rather than “see” it, as it drags us into the illusional space created by the work. When we stand in front of the work, we find ourselves in the atmosphere of a different dimension. |
資料ID | 21580 |
旧番号 | 146 |