座る女

分類別検索野外彫刻
所蔵者宇部市
資料名(ヨミ)
資料名(日本語)座る女
Document NameSitting Woman
作者柳原 義達 YANAGIHARA Yoshitatsu
制作年1961
設置場所真締川公園西
材質ブロンズ
サイズ70cm×103cm×62cm
重量
出展第1回宇部市野外彫刻展
作品解説柳原義達はわが国の戦後具象彫刻界の真の実力者である。この人の生涯の仕事には大別すると「首像シリーズ」と「道標(鳩・鴉)シリーズ」そして「裸婦座像・立像シリーズ」の3つがあるが、宇部市には首像2点、座像・立像が各1点、鳩・鴉が6点、計10点とほぼ網羅されていて作家像全体がしのばれる。なかでも「座る女」をはじめとして「風の中の鴉」(1981年)「犬の唄」(1959年)と作家生命を賭けたエポック作品があるのは嬉しい。「座る女」は足かけ5年の渡欧で自分の彫刻観を基本から叩き直した帰国直後の作品。両足をぐいと交差させた量とそのムーブマンの激しさが足先にまで浸透していく。

Yoshitatsu Yanagihara was the true force behind Japan’s postwar representationalism in the sculpture world. His artistic life can be roughly divided into “head statue series”, “guidepost (doves and ravens) series”, and “seated or standing nude series”. As Ube City has a total of ten items by Yanagihara, including two head sculptures, one seated statue, one standing statue, and six doves and ravens, the collection offers a well-rounded presentation of the artist. It is also fortunate for the city to have some of his crucial works like the Seated Woman, Raven in the Wind (1981), and Song of the Dog (1959), in which he bet his artistic life. Seated Woman was sculpted immediately after his return from Europe, where he stayed for five years and rebuilt his sculpting ideas from scratch. The volume and intensity of the dynamism presented in the crossed legs infiltrate the entire sculpture up to the tips of its toes.
資料ID21443
旧番号9

PageTop