ニコルスキー(ウスリースク) 日曜日、アコーディオンを持つロシアの農夫
コレクション番号 | 00XBC0077 |
---|---|
分類 | 水彩・素描 |
作者 | ビゴー,ジョルジュ 1860 西暦1860 1927 昭和2 フランス |
作品名(英名) | Nikolski (Ussuriysk), A Russian Farmer Holding an Accordion on a Sunday |
技法素材 | 水彩、ペン、鉛筆, 紙 |
制作年(西) | 1893 |
制作年(和) | 明治26 |
解説 | 00XBC0077、00XBC0080~00XBC0088、00XBC0091~00XBC0094の14点はロシアにかかわる作品たちであり、1893年に極東の国際情勢を調査するために取材でロシアを訪れた際のスケッチであると考えられる。この旅でビゴーはウラジオストックとニコルスキー(現在のウスリースク)を訪れたようだ。1896年に発表された画集『シベリアのクロッキー』は、この時の取材の成果であると考えられる。 1893年の年記のある《朝鮮 元山の眺め》(00XBC0090) はロシアへの渡航の途に目にした朝鮮・元山の景色であろう。また、中国領の時代が長く、現在でも中国市場の残るウラジオストックやニコルスキーでは中国人や中国文化に出会うこともしばしばであったと考えられ、同じく1893年の年記のある《中国人たちの市場で》(00XBC0089)はウラジオストックあるいはニコルスキーにある中国系の市場を描いたのではないだろうか。また、《ウラジオストックの思い出 ロシアの人々》(00XBC0087)の中央に描かれている女性とよく似た装束の女性が登場する《中国人たちの市場》(00XBC0195)もまた同様であると考えられる。《中国人たちの市場》の基底材は00XBC0080、00XBC0081、00XBC0083とほぼ同寸であり、同じスケッチブックに描いたものが切り離されたものと想定できる。 この旅でロシアに渡る前に上海に立ち寄ったとの指摘もあるが、上記のことを踏まえると、いまひとつ根拠が見えない。上海に関する作品たちは、翌年の日清戦争の取材の際か、あるいは1899年にフランスへ帰国するための船が立ち寄った際に制作されたものと思われる。 Fourteen works on display, 00XBC0077,00XBC0080-00XBC0088 and 00XBC0091-00XBC0094, are on Russian subjects. These are allthought to be sketches Bigot made when he visited Russia in 1893 to survey the international state of affairs in the Far East. It seems that Bigot visited Vladivostok and Nikolsky (present-day Ussuriysk). His picture book ≪Sketches of Siberia≫ published in 1896 is thought to have been based on sketches made during this trip. ≪Korea, A View of Wonsan≫ (00XBC0090) has a date inscription of 1893, and it seems to show Wonsan, Korea, which he visited on the ferry to Russia. Given that the Vladivostok and Nikolsky area was long under Chinese rule, it is thought that Bigot would have encountered Chinese people and customs in Vladivostok and Nikolsky, with their Chinese markets still active today. ≪At the Chinese Market≫ (00XBC0089) dated by inscription to 1893, is thought to have been painted in the Chinese market in either Vladivostok or Nikolsky. Similar circumstances are thought to have been the case for ≪Chinese Market≫ (00XBC0195), which has a woman wearing the same dress as the one who appears in the center of ≪Souvenir of Vladivostok, Russians≫ (00XBC0087). The paper used for ≪Chinese Market≫ is about the same size as 00XBC0080, 00XBC0081 and 00XBC0083 and thus we can posit that it is a drawing torn out of the same sketchbook. Some have suggested that he visited Shanghai on this trip to Russia, but given the above information, there is at this point no evidence for such a claim. The works related to Shanghai can be thought to be either sketches made during the First Sino-Japanese War the following year, or when he visited the city while taking the boat home to France in 1899. |
寸法(cm) | 18.4×10.2 |
・本サイトは、宇都宮美術館が所蔵するジョルジュ・ビゴー全作品のデータベースで、作家・作品研究の発展に寄与することを目的に公開しています。
・本サイトに掲載された全てのテキストの著作権は宇都宮美術館に帰属します。
・本データベースで得た情報は利用者の責任のもと自由に活用していただくことができます。ただし、その利用がもとで何らかのトラブルが発生した場合には、
宇都宮美術館は一切の責任を負いかねます。
・公開情報は、ビゴー作品の調査研究に応じて、随時更新を行っています。
【高精細画像の貸出について】
本データベースに掲載されているものより高精細の画像を利用されたい方は、別途下記までお問い合わせください。
(有料。利用目的に応じ価格が異なります。データ送付での供給となります。)
〒320-0004栃木県宇都宮市長岡町1077 宇都宮美術館 写真原版利用係 電話028-643-0100
メールアドレス um0a-1nf0rm@u-moa.jp
・本サイトに掲載された全てのテキストの著作権は宇都宮美術館に帰属します。
・本データベースで得た情報は利用者の責任のもと自由に活用していただくことができます。ただし、その利用がもとで何らかのトラブルが発生した場合には、
宇都宮美術館は一切の責任を負いかねます。
・公開情報は、ビゴー作品の調査研究に応じて、随時更新を行っています。
【高精細画像の貸出について】
本データベースに掲載されているものより高精細の画像を利用されたい方は、別途下記までお問い合わせください。
(有料。利用目的に応じ価格が異なります。データ送付での供給となります。)
〒320-0004栃木県宇都宮市長岡町1077 宇都宮美術館 写真原版利用係 電話028-643-0100
メールアドレス um0a-1nf0rm@u-moa.jp