東京 向島の桜

コレクション番号00XBC0017
分類油彩・平面
作品名(英名)Cherry Blossoms at Mukôjima, Tokyo
技法素材油彩, キャンヴァス
制作年(西)制作年不詳
制作年(和)制作年不詳
解説 隅田川の堤は桜の名所として江戸時代から現在に至るまで人気の場所である。向島の桜にかかわる作品としては本作の他に《東京 向島の花見 ―満開の桜並木》(00XBC0218)、《向島の花見からの帰り》(00XBC0245)、《葬列 ―帰り ―向島でちょっと一杯》(『トバエ』第5号、第2図 00XBC0292)、《向島の桜 一家の旦那が息子とともに自然を堪能しに来ている》(『トバエ』第28号、第5図)、《向島の桜 ―ぶしつけな振舞い》(『トバエ』第29号、第6図)、《現代日本 向島の桜 向島への華族のお出かけ》(『トバエ』第30号、第4図)、《向島のお花見で》(『トバエ』第54号、第1図)、《日本―向島での花見》(Le Monde Illustré, N°1681, 15 juin 1889, p.401.)などがある。酔客の登場する陽気な花見の様子、あるいは彼らを皮肉るような作品を描いた一方で、《向島の桜 一家の旦那が息子とともに自然を堪能しに来ている》のようなどこか寂し気な作品も見られる。
 本作では桜が見事に咲き誇り、隅田川に浮かぶ船や着物を着た女性らがそこに彩りを加えている。浮世絵を通じて抱いた憧れのまま、華やぐ日本の姿を映し出した作品であるといえよう。

The banks of the Sumida River have been a popular cherry blossom viewing site from the Edo period to the present day. In addition to this work, Bigot's works on the subject of the cherry blossoms of Mukôjima include ≪Mukôjima Street Lined with Cherry Blossoms in Full Bloom, Tokyo≫ (00XBC0218) and ≪Returning from Cherry Blossom Viewing in Mukôjima≫ (00XBC0245), ≪A Drink at Mukôjima after Returning from the Funeral Procession≫ (Tôbaé, No. 5, pl. 2, 00XBC0292), ≪Cherry Blossoms of Mukôjima – A Father Admires Nature with his Son≫ (Tôbaé, No. 28, pl. 5), ≪Cherry Blossoms of Mukôjima – An Indiscretion≫ (Tôbaé, No. 29, pl. 6), ≪Modern Japan, Cherry Blossoms of Mukôjima – The Aristocrats Visit Mukôjima≫ (Tôbaé, No. 30, pl. 4), ≪Cherry Blossom Viewing at Mukôjima≫ (Tôbaé, No. 54, pl. 1), ≪Japan: Cherry Blossom Viewing at Mukôjima≫ (Le Monde Illustré, No. 1681, June 15 1889, p. 401). While some depict drunken cherry blossom revelers, or images satirizing such views, there are also some works with a simpler tone.
In this painting, the added touches of color in the blooming glory of the cherry blossoms, the boats on the Sumida River and the women's kimono enliven the image. This work can be said to fully convey a cheerful image of Japan, one that reflects Europe's ukiyo-e inspired longing for the country.
寸法(cm)38.0×46.0

PageTop