東京 竹の内

コレクション番号00XBC0002
分類油彩・平面
作品名(英名)Takenouchi, Tokyo
技法素材油彩, キャンヴァス
制作年(西)1896
制作年(和)明治29
解説壮士風の男、御高祖頭巾をかぶる女、そば屋の出前らしき人や警官、人力車など、ビゴーお馴染みのモティーフが並ぶ。ビゴーの日本での観察とスケッチの成果が申し分なく発揮されており、個々の人物はその体つきから身振りに至るまで見事に日本人らしさを感じさせ、それぞれに味わいのある人物像となっている。その反面、往来のある一瞬を捉えた作品にしては動きが感じられず、寄せ集めのような印象を与える。傾いた電信柱、いまひとつ構造の捉えがたい建築物などは、見る者をどこか不安にさせる。本作のタイトルにある「竹の内」という言葉は00XBC0214のタイトルにも見られ、これらの作品に描かれた場所を表すと考えられるが、それがどこであるのかは判明していない。

This work is filled with Bigot's typical motifs, from a political activist to a woman wearing an okoso zukin head covering, a noodle stand delivery man, a policeman and rikisha. Bigot thoroughly expressed the results of his observations and sketches of Japan, so that the gestures and poses of each individual fully conveys a sense of his Japanese quality, and each stands as an interesting human figure. Conversely, those works that show a moment of the past completely lack any sense of movement, indeed, they feel like ensemble pieces. The leaning telephone pole or the buildings that are hard to grasp as a single composition, all make their viewers feel uneasy. The term Takenouchi appears in this work's title and is also seen in the title of 00XBC0214. While it is thought to indicate the place where they were sketched, the actual location is unclear.
寸法(cm)42.5×52.5

PageTop