村の祭
作者 | 東郷 青児 1897 1978 |
---|---|
Artist | TOGO Seiji |
Title | Village Feast |
制作年 Date | 1923 |
寸法 Size | 79.2×67.3 |
技法 | 油彩・キャンヴァス |
Technique | oil on canvas |
書込 Inscriptions | 右下に署名:SÈİDZİ.T. |
小分類 | 日本(東郷青児) |
所蔵 | SOMPO美術館所蔵 |
収蔵No. | MO0009 |
展覧会歴 | 二科展 第15回: 特別陳列(東京府美術館, 上野, 1928, 出品名《手風琴とマンドリン》)、東郷青児展: 画業50年記念(毎日新聞社主催; 松屋, 銀座; 山形屋, 宮崎市, 1967)、東郷青児の芸術(新潟県美術博物館, 新潟市・新潟県民会館内, 1969)、通常展示(東郷青児美術館, 新宿, 1976-1978, 一部の展示替え有り)、開館一周年記念展覧会(東郷青児美術館, 新宿, 1977)、常設展 昭和53年度 第1回(東郷青児美術館, 新宿, 1978) ※存命中の主な展覧会のみ |
今月の一品 解説 | 東郷がヨーロッパで描いた作品。「欧羅巴には、ルーロツトで旅から旅をつづけながら、各地の季節の祭日に町の広場で芸を売るボエミアンの群が非常に多い。或日の行きずりに見たこれは多分セルビアあたりのボエミアンだつたのであらう、中欧風の服装のとても綺麗な色どりが僕の網膜を捉へて、家へ帰つてから記憶を辿りながら描いたのが此の絵である。ネオ・クラスィズムに変つた頃のドウシャンの絵に大分影響されてゐるやうだ」(青児の自筆『東郷青児画集』第一書房、1931年)。「ルーロット」とは、住むことのできる馬車のこと。男性の背後には風船が、足元には投げ銭入れが見える。帰国後の二科展に「手風琴とマンドリン」という題で出品された。 |
作品情報および画像の無断転載と個人的な閲覧以外の利用を禁じます。
Unauthorized reproduction or posting of artwork information and images and any use for purposes other than personal viewing are prohibited.
1.作品情報 Artwork Information
「SOMPO美術館 収蔵品検索」では、SOMPO美術館が収蔵している作品・資料(約650点)と損害保険ジャパン株式会社が所蔵している作品の一部(約100点)の情報を公開しています。情報は調査研究に応じて随時更新します。
With the "Sompo Museum of Art Collection Search" website function, access is provided to information on the artworks and materials (approx. 650 items) in the collection of the Sompo Museum of Art as well as some works (approx. 100 items) in the collection of Sompo Japan Insurance Co., Ltd. The information posted will be updated frequently based on ongoing research.
2.画像 Images
SOMPO美術館が収蔵している作品について著作権法第47条の改正にもとづき32,400画素以下のサムネイル画像を公開しています*。ただし、他の諸権利等の事情により画像を公開していない作品もございます。
著作権の保護期間が切れた作品と、公益財団法人SOMPO美術財団が著作権を保有している東郷青児・東郷たまみの著作物については拡大画像(約190万画素)も公開しています。東郷作品の著作権についてはこちらをご覧ください。
その他お気づきの点がございましたらSOMPO美術館へご連絡ください。
*2019年1月1日に施行された著作権法第47条の改正と、それに伴って著作権管理団体と美術館関係団体(一般社団法人日本美術家連盟、一般社団法人日本美術著作権連合、一般社団法人日本写真著作権協会、公益財団法人日本博物館協会、一般社団法人全国美術館会議、一般社団法人日本書籍出版協会)が策定した「美術の著作家物等の展示に伴う複製等に関する著作権法第47条ガイドライン」、および一般社団法人日本美術著作権協会が策定した「平成30年法律30号(著作権法の一分改正)の47条に関するガイドライン」。
In accordance with the revision of Article 47 of Japan’s Copyright Act, thumbnail images of up to 32,400 pixels are available for works in the collection of Sompo Museum of Art*. However, there are some works whose images are not made available due to other copyright conditions.
Enlarged images (approx. 1.9 million pixels) are also available for works whose copyright protection period has expired and works by Seiji Togo and Tamami Togo, which are copyrighted by the Sompo Fine Art Foundation. Click here for information on the copyright of Togo's works.
For other questions/concerns you may have, please contact Sompo Museum of Art.
*In response to the revision of Article 47 of the Copyright Act that came into effect on January 1, 2019, copyright management organizations and museum-related organizations (Japan Artists Association, Inc., Japan Art Copyright Association, Japan Photographic Copyright Association, Japanese Association of Museums, The Japanese Council of Art Museums, and Japan Book Publishers Association) formulated Article 47 Guidelines of the Copyright Act on Reproduction Accompanying the Exhibition of Works by Artists, etc.", and the "Guidelines for Article 47 of Law No. 30 of Heisei 30 (Partial Revision of the Copyright Law)" formulated by the Japan Art Copyright Association.
(c) Sompo Museum of Art. All Rights Reserved.